10 tipů pro vytvoření úspěšného affiliate projektu

V tomto článku vám představíme 10 tipů, které vám pomohou při tvorbě vašeho affiliate webu.


TIP 1: ZNÁT SVOU CÍLOVOU SKUPINU JE ZÁKLAD

Nejúspěšnější cesta k dobrým výsledkům je znát svou cílovou skupinu. Ještě předtím, než na svůj projekt umístíte desítky affiliate odkazů a bannerů byste měli znát veškeré detaily o lidech, kteří budou váš projekt navštěvovat.


TIP 2: POSKYTNĚTE UŽIVATELŮM TO, CO CHTĚJÍ

Váš projekt musí být stručný, přehledný a žádný uživatel by neměl prohledávat celou stránku, aby získal odpověď nebo to, co hledá. Jednoduše uživatele proveďte od bodu A do bodu B, pokuste se návštěvníky dostat přesně tam, kam potřebujete.

Jak toho docílit? Váš projekt budou navštěvovat různé skupiny lidí, rozdělím je na tři základní skupiny:

  1. Uživatelé, kteří vědí, co chtějí.
  2. Uživatelé, kteří nevědí, co chtějí, ale zajímají se o to.
  3. Uživatelé, kteří vůbec nevědí, co chtějí a vaší stránkou pouze procházejí.

Jak jste si mohli všimnout, váš projekt navštíví různé kategorie lidí, proto je nutné zaměřit se na každou skupinu uživatelů.

Nebojte se vkládat na stránky vyskakovací okna, upozornění na výhodné nabídky, zvýrazněte místo, kam chcete uživatele nasměrovat.

Buďte kreativní a vžijte se do každé skupiny uživatelů. Pozvěte na svůj projekt různé přátele a sledujte jejich chování, ptejte se jich na otázky a přizpůsobte stránku jejich potřebám.


TIP 3: ZAUJMĚTE A PŮSOBTE DŮVĚŘIVĚ

90% lidí nejprve prověřuje, pak koná. Základem úspěšného webu je vzhled, ale především si dávejte pozor na volbu barev a přehlednost, protože lidé jsou neuvěřitelně dobří v rozpoznávání věcí (až 85% konverzí je díky dobře zvolené barvě).

Stručně řečeno máte pouze jednu vteřinu na zaujmutí uživatele a získání jeho důvěry, proto je vstupní stránka vašeho projektu základem k úspěchu.

Hlavním prvkem jsou recenze, záruky kvality, použité obrázky, pozice a velikost textu, struktura webu, čísla, barvy a další. Také je dobré nezapomínat na stránku, která váš projekt popisuje (“o nás”).

Veškeré důležité prvky je dobré umístit na levou stranu (oko tuto stranu vidí jako první).

Obrázky jsou velmi silný nástroj k vyvolání pozitivních emocí, získání pozornosti uživatelů a důvěry. Při použití postav v obrázku je vždy dobré směřovat oči na místo, které je pro uživatelé důležité (tlačítko, důležitý text, produkt, ...), také nezapomínejte na úsměv a vyjádření štěstí (pozitivní emoce).

Barva je velmi důležitý prvek, který na první pohled vidí každý uživatel, také je důležité tímto prvkem vyjádřit téma či zaměření stránky (alespoň z části). V každé zemi působí barvy jinak, takže je těžké určit zaměření každé barvy, ale obecně byste měli brát ohled na tyto pravidla:

Červená je barva vyjadřující energii, zvyšuje tep a vytváří pocit naléhavosti, proto je základ každého výprodeje.

Oranžová barva je agresivnější. Značí kreativitu a výzvu k nějaké akci (call to action - tlačítka, odkazy, ...): přihlásit, koupit, prodat a další.

Žlutá je barva optimismu, mládí a štěstí, která se často používá pro získání pozornosti uživatele.

Fialová představuje jemnost, moudrost a uspokojení. Dobrým příkladem je Milka spolu se svým sloganem "Troufni si na jemnost".

Modrá představuje důvěru a bezpečí, proto vytváří základ pro banky a byznys.

Zelená barva vyjadřuje přehlednost, zdraví, přírodu a je nejjednodušší pro zpracování okem. Bývá použita pro navození klidu.

Růžová vyjadřuje romantiku, ženskost, používá se u produktů pro ženy.

Černá barva představuje striktnost, sílu, eleganci a luxus.


TIP 4: BUĎTE NÁPOMOCNÍ A STAROSTLIVÍ

Při budování projektu byste měli dát uživatelům najevo, že jste na jejich straně a případně se na vás mohou obrátit. Alespoň na první pohled by nemělo být poznat, že jde o affilite projekt a uživatelé tvoří váš zisk.

Jako affiliate partner se nemusíte o každého uživatele starat a vnucovat každému své číslo, být na online chatu nebo emailu - takové případy jsou především pro inzerenty.

Dejte každému uživateli najevo, že vám na nich záleží. Nechte návštěvníky projevit jejich názory v komentářích, pořádejte soutěže, buďte aktivní a hlavně nezapomínejte na sociální sítě. Uživatelé se pak rádi vracejí.


TIP 5: BUĎTE OTEVŘENÍ A NESNAŽTE SE VŠE SKRÝVAT

Nikdy nemusíte říkat vše, stejně jako nikdy nemusíte říkat úplnou pravdu, ale nesnažte se vše skrývat a pokuste se uživatelům říct tolik, kolik je potřeba.

Vyvarujte se slovům: “jsme nejlepší”, “jsme nejlevnější”, “jsme jednička” a podobným. Jakmile se stavíte na první příčku, není cesty zpět! Je to risk, který se nikdy nevyplatí a uživatelé obecně slovo “nejlepší” vnímají spíše negativně, především díky jejich osobním zkušenostem. Vyhnete se také spoustě otázek (Proč jste nejlepší? V čem jste nejlepší? Z čeho soudíte, že jste nejlepší?, …).

Zbytečně uživatelům nelžete, v tomto případě neříkejte raději vůbec nic. Uživatelé mají rádi transparentnost a otevřenost, ale jedna špatná lež dokáže uškodit více, než se zdá.

Čísla jsou nejlepší cesta ke konverzi, proto je určitě nezapomínejte používat. Návštěvníci mají hned lepší náladu, když vidí na stránce aktivitu, počet objednávek, kolik mohou ušetřit nebo také míru spokojenosti zákazníků. Naopak buďte opatrní při zveřejňování těchto informací, přeci jen každý by měl vědět, kdy je vhodné číslo zveřejnit. Není úplně přínosné zveřejňovat čísla, která působí negativně (právě je zde 0 uživatelů, poslední objednávka před 1 rokem, ušetříte až 1 Kč, a další)

    

  

(Uspory.cz, Alza.cz, SuperZajezd.cz)

Zde můžete vidět příklad, kde jsou čísla více než důležitá, protože představují až o 30% větší nárůst konverzí.


TIP 6: TRPĚLIVOST JE CESTA K ÚSPĚCHU

Nespoléhejte na štěstí a pokuste se být trpěliví. Vyvarujte se zbytečné investici, která leckdy není vůbec potřeba.

Svůj projekt pomalu budujte, buďte aktivní, snažte se být vidět (sociální sítě), sbírejte návštěvnost, tvořte si dobré vztahy a hlavně se na nic nespoléhejte.

Při spuštění projektu si spoustu lidí řekne: „Tak tenhle měsíc budu mít aspoň 10 konverzí.“, pak přichází konec měsíce a konverze nikde.

Nyní přichází období, kdy má většina partnerů, že projekt je neúspěšný a nechá toho. Takové chování není vůbec na místě, protože zahodit desítky hodin práce jen tak jistě není nic příjemného.

Pokuste se vždy najít chybu a klást si otázky, protože jen tak dosáhnete lepších výsledků. Pokud je váš projekt neúspěšný nebo nesplnil vaše očekávání, leckdy stačí méně než se zdá!

Řekněte si: Proč je váš projekt neúspěšný? Jak docílit lepší úspěšnosti? Proč uživatelé ze stránky ihned odchází? Proč mám málo návštěvnosti?

Na každou otázku existuje odpověď! Pokládejte si tyto otázky sami - pokud neznáte odpověď, ptejte se ostatních a zlepšujte se.


TIP 7: VŠÍMEJTE SI KONKURENCE

Vždy si dávejte pozor na ostatní projekty, protože základem úspěchu je držet krok s konkurencí a dobou.

Nejlepším způsobem pro sledování konkurence je být prostě aktivní. Založte si dokument se seznamem konkurenčních projektů, který budete čas od času aktualizovat. Na tento dokument si každý týden alespoň na chvilku sedněte a proklikejte všechny projekty, které máte na seznamu. Všímejte si především změn, novinek, každé drobnosti a obrázků.

Hledejte věci, ve kterých je konkurence lepší než vy nebo důvody, proč některé věci mění. Pokuste se být vždy o krok napřed, učit se od každého konkurenčního webu, sbírat informace a to vše pak uplatnit na svém projektu.


TIP 8: ZÁKLADEM JE OBSAH

Obsah, obsah a ještě jednou obsah, bez toho to totiž nejde! Není potřeba mít web plný stovky textů a řádků, které pomalu nedávají smysl a každé druhé slovo představuje váš affiliate odkaz nebo klíčové slovo.

Naopak důležité je tvořit stručný obsah, který je unikátní, zajímavý a netváří se jako reklama. Články nemusí být na dvě stránky, uživatelům nemusíte sdělovat desítky informací hned při prvním pohledu na produkt, důležité je proto volit věty krátké, které mají velkou informační hodnotu.

Nezapomínejte proto věnovat čas každému textu, článku nebo nadpisu, protože veškerý text hraje zásadní roli. Jak jsem již zmiňoval, je nutné stále myslet na okolnost, že si návštěvníci vytvoří názor za méně než vteřinu.

Dlouhý a nezajímavý článek nebo zbytečně obsáhlé nadpisy vám mohou velmi rychle ztratit jednoho, dva nebo i desítky až stovky uživatelů.


TIP 9: PEČLIVĚ VYBÍREJTE KAMPANĚ

V affiliate marketingu jsou nejčastěji dva typy partnerů:

  • Ti, kteří již projekt vlastní a uvažují o monetizaci.
  • Ti, kteří projekt vytvářejí za účelem monetizace.

Pokud již nějaký projekt vlastníte, buďte pečliví a nikam nespěchejte. Získejte si informace o skupině uživatelů, kteří vaše stránky navštěvují, držte se tématu stránek a vyberte si tu nejvhodnější kampaň či kategorii kampaní. Propagovat půjčky na stránkách o hubnutí není úplně dobrý krok, protože to by vám mohlo jen uškodit.

Vytvořit projekt za účelem monetizace je záležitost, která vám vezme spoustu času, proto se předem ujistěte a zjistěte si důležité informace o kampani či kategorii kampaní.

Například tvorba projektu zaměřující se na finance za účelem propagování finančních kampaní je značně těžší, když o financích mnoho nevíte. Proto doporučuji přečíst si pár článků a vysvětlivek ohledně kategorie, které se chcete věnovat ještě předtím, než na projektu začnete pracovat.


TIP 10: TESTUJTE A SLEDUJTE SVÉ NÁVŠTĚVNÍKY

Testovaní a sledování chování uživatelů je základ affiliate marketingu. Dejte si tu práci a označte si každý odkaz na stránku, odkaz na tlačítko a sledujte pohyb uživatelů na vašich stránkách.

Nezapomínejte, že existuje spoustu softwarů (např. Google Analytics), které vám umožní sledovat chování uživatelů na stránkách, zjišťovat různé informace o návštěvnosti vašeho projektu a spoustu dalšího. Sbírejte informace a přizpůsobte své stránky dle chování návštěvníků.

Tyto informace mohou odhalit spoustu chyb. Zjišťujte a testujte!

Zaměřte se také na A/B testování, zkoušejte různé barvy, pozice tlačítek, velikosti písma, obrázky a další. Výsledek takového testování může mít za následek zvýšení konverzního poměru o více jak 100%! Na internetu naleznete velké množství článků a nástrojů, díky kterým můžete takové testování provést.


Pro sledování zákazníků a vyhodnocování jejich pohybů na Vašich stránkách je velice dobrý nástroj SMARTLOOK, který snímá obrazovku návštěvníků a máte tak přehled o jejich chování. Nástroj je do určité míry zdarma, pro náročnější uživatele nabízí zpoplatněné balíčky.

PŘEJÍT NA WEB


RADA NA ZÁVĚR: NEBOJTE SE RISKOVAT A ZKOUŠET

Být dobrým affiliate partnerem znamená riskovat a zkoušet své nápady. Buďte kreativní a snažte se vžít do role návštěvníků vašeho projektu. Tímto způsobem můžete přijít na věci, které vás posunou na první příčky a rázem se z vašeho projektu může stát něco, co byste sami nečekali.

Nebuďte příliš striktní, vše je důležité předem promyslet, ale také je důležité zkoušet a realizovat své nápady. Pokud na vás vaše stránky nepůsobí dobře, změňte například barvu, logo, strukturu webu - vše je jen pokus, který vás může posunout dále, ale nikdy vám neuškodí (starou šablonu přeci máte vždy po ruce).

Kryštof Walter, walter@espoluprace.cz