Rozhovor na téma SEO

S Lukášem Palkovičem o Search Engine Optimization

Ahoj Lukáši, řekni nám něco o sobě a o svém vztahu k SEO.

Ahoj Ondřeji, pracuji jako SEO manager ve společnosti eVisions.cz a optimalizaci pro vyhledávače se věnuji sedmým rokem. Specializuji se na pokročilé linkbuildingové strategie, analýzy odkazových profilů a komplexní SEO strategie.

Existuje stručný návod pro nováčky - jak se ujistit, že mám základy správně? Kde nejčastěji začátečníci chybují?

Nejčastější chybu začátečníků představuje právě hledání jednoduchých a rychlých "návodů" na SEO. Touha po univerzálním a snadném checklistu je jako hledání Svatého grálu. SEO strategie jsou ale rozmanitější, nedají se vždy duplikovat na jiné projekty a pokud chcete ve vyhledávačích "vyhrát", musíte přijít s originálním postupem. Mezi další časté chyby patří i přeceňování technický faktorů. Správně optimalizované technické faktory jsou jen stavebním základem pro SEO, o jeho úspěchu ale rozhoduje obsah a jeho popularita.

Je podle tebe kvalitní SEO skutečně během na dlouho trať a musím nutně začínat s novým webem?

SEO opravdu spočívá v dlouhodobé činnosti a získat výborné a hlavně udržitelné výsledky je otázkou let. Důležité je uvědomit si, jaké cíle má web. Pokud se jedná o krátkodobé microsites, tak dlouhodobá optimalizace nedává smysl.

Není nutné začínat se zbrusu novým webem. Naopak - nový web, resp. jeho redesign, často působí značné problémy. Z tohoto úhlu pohledu mají velkou výhodu pravě domény s historií.

Co považuješ za trend současnosti? Tušíme, že jen o textu už to dávno není...

SEO se neustále vyvíjí a nové trendy nastupují stejně rychle, jako odcházejí. Podstatné je zachytit je včas a maximálně je využít. Mezi nejžhavějšími tématy pro rok 2016 najdeme rozhodně rozvoj hlasového vyhledávání, Rankbrain algoritmus, realtime Penguin update a do popředí se dostává video obsah. Tyto hlavní trendy jsem v shrnul v článku na našem blogu.

Pomocných nástrojů existuje několik. Zaslouží si některý z nich tvé doporučení?

Mám pocit, že v SEO je více nástrojů, než má NASA :) Velice často lidé chybují v tom, že se na ně spoléhají a věří, že jim dokáží pomoci „SEO vyřešit". Nástroje jsou ale pouze jakýmsi doplňkem pro zjednodušení práce. Nejmocnějšími nástroji zůstávají selský rozum, znalost oboru a přesah do jiných marketingových kanálů. Ty žádný počítačový program nenahradí :)

Pokud mám zmínit pár opravdu šikovných pomocníků, které dokáží ulehčit práci SEO konzultanta, na analýzu odkazových profilů doporučuji Ahrefs.com nebo Majestic.com, na monitoring pozic a evidenci odkazů Collabim a, pokud hledáte komplexní nástroj, balíček od Link-assistant.com.

Algoritmus Google a v ČR oblíbeného Seznamu se neustále ladí, Google dokonce vydá až 2 změny denně. Dá se na toto reagovat efektivně? Jak být neustále v obraze?

Máš pravdu, vyhledávače upravují svoje algoritmy na denní bázi. Sledovat každou změnu je prakticky nemožné. Pro monitoring větších a zásadní aktualizací nicméně doporučuji sledovat https://algoroo.com/, který obsahuje výborný přehled změn ve vyhledávači Google. Pro efektivní vyhodnocování vlivu změn algoritmu na webu doporučuji pravidelný monitoring klíčových slov a indexaci pomocí Collabimu.

Google personifikuje, Seznam nikoliv. Může i to být z tvého pohledu pro affiliate partnera rozcestník?

V případě, že affliate partner řeší lokální produkty a služby, tak rozhodně. Google personalizaci výsledků využívá hodně a je nutné tomu patřičně upravit strategii. Do rozcestníku při rozhodování o optimalizaci pro konkrétní vyhledávač bych doplnil ještě cílovou skupinu a "životnost" produktu/služby. Optimalizace pro Seznam se od optimalizace pro Google stále ještě do určité míry, například v linkbuildingu, liší.

SEO je široký pojem. Kdyby si ale měl vyzvednout 3 klíčové věci, na které by se měl affiliate partner soustředit, jaké to jsou?

Mezi nejdůležitejší SEO faktory pro rok 2016 řadím obsah, odkazyuživatelská data. Affiliate partnerům doporučuji soustředit se na tyto činnosti:

  • důkladnou analýzu klíčových slov a identifikování long tail vzorce,
  • nepodcenit strukturu webu a jeho prolinkování,
  • zaměřit se na budování kvalitních odkazů, protože je jen otázkou času, kdy na Seznam přestanou platit "jednoduché" odkazy.