Customer Journey je cesta, kterou člověk prochází při interakci se značkou: od vytvoření zájmu až po objednávku nebo nákup. Uživatel se může vrátit do stejné fáze několikrát nebo jednu z nich přeskočit, než se k samotnému nákupu dostane.
Pro zajímavost: přístup mapy cesty uživatele byl poprvé formulován a použit v roce 1998 společností OxfordSM (dříve Oxford Corporate Consultants). Společnost začala tento přístup hojně využívat při své práci, včetně projektů pro vládu Spojeného království. Tehdy byl poprvé zveřejněn popis tohoto přístupu
Proč je mapování důležité?
Zavedení přístupu zaměřeného na zákazníka a tím i zvýšení loajality zákazníků.
Zajištění vícekanálové interakce - offline (prodejny, výdejní místa, kurýrní služba, reklama) a online (internetový obchod, aplikace, mailing a SMS).
Zlepšení klíčových ukazatelů výkonnosti projektu - konverzní poměr, průměrná kontrola.
Vytvoření kontinuálního uživatelského zážitku - předcházení "slepým uličkám".
Možná důkladně znáte různé typy svých zákazníků, ale pokud jste si ještě nevytvořili CJM, čeká vás několik překvapivých poznatků, které vám dosud unikaly.
Je velký rozdíl znát demografické charakteristiky svého publika, jeho potřeby a požadavky na produkty a služby, které mu poskytujete. Bez správné CJM (mapa cesty zákazníka) vám chybí charakteristiky vašich zákazníků. To je velmi nebezpečné, protože přece nechcete ztrácet čas a peníze neustálým cílením na nesprávné publikum, nebo ano?
Jak vytvořit Customer Journey Map (CJM)
Samotná práce na mapě uživatelské cesty začíná o krok dříve, a to s výzkumem uživatelské zkušenosti. Jsou to právě uživatelé, kteří prostřednictvím svých příběhů a odpovědí na otázky dovedou vývojový tým k výslednému produktu: Co se děje? Proč se to děje? V jakém kontextu se to děje? Mapa cesty uživatele je dalším krokem po výzkumu. Jedná se o šablonu, která pomáhá seskupit informace zjištěné během výzkumu.
Nejvhodnější metodou pro výzkum cesty uživatele je hloubkový rozhovor. Lze však použít i jiné metody výzkumu, například pozorování, testování použitelnosti, postupné dotazování ve fázích uživatelské cesty.
Pro sestavení uživatelské cesty můžeme zkoumat jak zkušenost s webem, tak zkušenost s používáním konkrétní funkce konkrétního produktu. To závisí na obchodním problému, který se snažíme vyřešit. Pokud chceme vytvořit nový produkt, podíváme se na něj zeširoka. A pokud chceme vylepšit funkci nebo část produktu, zkoumáme uživatelskou cestou konkrétní funkce.
Proveďte hloubkový rozhovor s uživatelem. Obsah v každé fázi závisí na informacích, které se vám podařilo od uživatele získat během rozhovoru nebo pozorování. Proto si dobře promyslete, na co se budete respondenta ptát (vytvořte si "Průvodce rozhovorem").
Pro každou fázi zachyťte živé citace uživatele. Snáze tak pochopíte, co a proč v uživateli vyvolává emoce.
Vytiskněte mapu CJM a vyvěste ji na flipchart, aby s ní mohl snadno pracovat celý tým. Nebo použijte online platformu, jako je například Miro.
Pomocí šablony "Mapa cesty uživatele" vytvořte postupný scénář toho, co je třeba na základě rozhovoru udělat. Vyznačte časové úseky: mohou to být hodiny a minuty nebo klíčové milníky (před, na čas, po). Umístěte je do spodní části šablony CJM, podél časové křivky.
V každé fázi (v každém bodě kontaktu) umístěte samolepky s citáty - charakteristickými emočními reakcemi. Obsah v každé fázi závisí na informacích, které se vám podařilo získat od uživatele během rozhovoru nebo pozorování.
Nakreslete křivku spojující všechny emoce v každé fázi, aby bylo jasně vidět, kde došlo k "vzestupům" a "pádům".
Složení mapy CJM
Mapa cesty zákazníka může obsahovat následující informace:
Klient
Jeho problém a cíl
Očekávání od procesu
Etapy/fáze cesty klienta
Kroky/činnosti v rámci fáze
Kontaktní místa a komunikační kanály
Myšlenky klienta.
Emocionální stav
Doba trvání jednotlivých fází/kroků
Ostatní aktéři
Zdroje
Nápady - příležitosti ke zlepšení.
Uvedené prvky popisu cesty jsou nepovinné. Tedy kromě ustanovení "Kroky zákazníka". Ostatní použijte, až v nich uvidíte přínos.
Neexistuje jednotný přístup k vytvoření mapy uživatelských cest.
Tipy pro vytvoření CJM od nás
Doporučujeme vytvořen multifunkčního týmu. Vaše CJM bude zahrnovat mnoho aspektů vašeho podnikání, takže pokud se nezapojí celý tým, neuspějete. Hned na začátku sestavte multifunkční tým, který se skládá ze zástupců různých klíčových oddělení vaší společnosti. Cílem takového týmu je zajistit, aby se na zlepšování cesty uživatele podíleli všichni v rámci firmy. Díky tomu bude také mnohem snazší měnit strategii a komunikovat tyto změny svým kolegům.
Definujte jasné cíle pro svou mapu. Obecně řečeno, cílem mapy cesty uživatele je splnit nebo překonat očekávání zákazníků. Potřebujete se jasně zaměřit na měřitelné cíle.
Odkud získat informace pro vytvoření CJM
1. Mnohé údaje již mohou být ve firmě - shromážděte je:
Výsledky průzkumu trhu
Materiály z auditu značky
Záznamy z call centra a seznamy dotazů na zákaznický servis
Průzkumy na webových stránkách nebo zpětná vazba VoC (voice of the customer)
2. Proveďte rozhovory se zaměstnanci společnosti:
Prodejci
Marketéři
Manažeři
Zaměstnanci zákaznického servisu
Vlastníci produktů
Výzkumní pracovníci
3. Vytvoření návrhu CJM akčním týmem na společném pracovním zasedání.
4. Proveďte externí výzkum - získejte informace od skutečných zákazníků:
Proveďte rozhovory se zákazníky.
Proveďte výzkum UX - pozorujte používání služby.
Získejte kvantitativní informace pomocí průzkumu.
Porovnejte s konkurencí.
5. Zpřesněte návrh své mapy CJM, protože dříve se skládal z vašich předpokladů, které jste výzkumem potvrdili nebo vyvrátili.
Příklady:
LEGO’s Experience Map Clearly Defines Processes And Interactions
Source: The LEGO Group, Forrester Research, Inc
Nástroje pro mapování cest zákazníka
1. MindOnMap - jeden z nejlepších nástrojů pro mapování cest zákazníků, který nabízí bezplatnou službu.
2. Miro: platforma pro digitální spolupráci, která usnadňuje vzdálenou a distribuovanou týmovou komunikaci a řízení projektů. Vyvinula ji společnost RealtimeBoard, Inc.
3. FlowMap: FlowMapp je online plánovací nástroj UX pro vytváření vizuálních map zákaznických cest, uživatelských toků, map stránek.
4. Figma: poskytuje vám přístup k rozsáhlé knihovně šablon, pluginů a widgetů navržených uživateli pro uživatele.
5. PowerPoint: Aplikace, která je součástí sady Microsoft Office a je k dispozici pro systémy Microsoft Windows a Mac OC.
6. UXPRESSIA: Mapa cesty zákazníka je navržena v reálném čase. Na mapách lze zobrazit analytická data. V bezplatné verzi můžete vytvořit jednu mapu pro jednu osobu a stáhnout si ji ve formátu PDF.
7. Сanvanizer: Pomáhá vytvořit CJM ve formě tabulky. Nástroj je zdarma a počet karet není omezen. Tabulku lze převést do textového formátu pro tisk, exportovat do souboru CSV nebo převést pro prezentaci.
Autorem článku je Julie Nachaj, Project & Process Specialist ve společnosti Srovnejto.cz.
Nastavení cookies: k čemu Vám poslouží?
Správné fungování našich stránek zajišťují nutné cookies. Abychom mohli stránky vylepšit a Vy se
na nich
lépe orientovali, potřebujeme statistické cookies. Díky marketingovým cookies připravíme reklamu
přímo pro
Vás. Svůj souhlas udělujete společnosti Elephant Orchestra, s.r.o. a můžete ho kdykoliv odvolat.
Vlastní nastavení
Nutné
Vždy aktivní
Nutné cookies potřebujeme ke správnému fungování stránek na počítači a mobilu,
bezpečnosti nebo
funkčním formulářům. Z tohoto důvodu je nemůžeme vypnout.
Statistické
Statistické cookies nám pomáhají zjistit, odkud k nám lidé přicházejí a jak se na
stránkách
chovají. Díky tomu vylepšujeme naše stránky, abyste se na nich i Vy lépe
orientovali. Tyto
cookies zpracováváme na základě Vašeho souhlasu, který ale můžete kdykoliv odvolat.
Marketingové
Díky marketingovým cookies Vám můžeme ukázat nabídky, které jste si už prohlíželi, i
mimo naše
stránky. Pokud tyto cookies nepřijmete, reklam bude pořád stejně, ale na věci, které
Vás
nezajímají. Tyto cookies zpracováváme na základě Vašeho souhlasu, který ale můžete
kdykoliv
odvolat.
Použití souborů cookies
Co jsou cookies?
Cookies jsou malé datové soubory, které navštívená webová stránka
odešle do
Vašeho prohlížeče.
K čemu cookies používáme?
Cookies pomáhají k Vašemu efektivnímu prohlížení webových stránek,
jejich rozvoji
a zobrazování adekvátních reklamních sdělení.
Cookies zejména slouží k:
Zajištění správné funkčnosti našich webových stránek, aby Vaše
činnosti
při vyplňování formulářů a v klientské sekci byly maximálně přívětivé.
Zajištění bezpečného přihlášení, Vašemu ověřování, prevenci
podvodného
přihlašování a ochraně Vašich dat před neautorizovaným přístupem.
Uložení Vašich přihlašovacích údajů, takže je nemusíte pokaždé
znovu
zadávat.
Zajištění vzhledu webových stránek vzhledem k Vašim
preferencím a
požadavkům.
Analýze návštěvnosti, chování, Vašich preferencí a zájmů.
Nabízení reklamy u všech našich partnerů.
Které typy cookies používáme?
Webová stránka srovnejto.cz používá následující typy cookies z hlediska jejich
funkce:
Nutné – jedná se o cookies nezbytné pro fungování webových
stránek.
Statistické – jedná se o cookies zajišťující informace o tom,
odkud
přicházíte, jaké vyhledávací zařízení využíváte, dobu návštěvy na webové stránce, způsob
využívání
webové stránky, případně Vaše chování.
Marketingové – shromažďují informace za účelem přizpůsobení
nabízené
reklamy Vašim zájmům, umožňují propojení se sociální sítí, zobrazování nabídek inzerentů
třetích stran,
hodnocení efektivity reklamy napříč webovými stránkami, hlášení kroků na webové stránce,
výpočet
kliknutí na reklamu partnera či inzerenta.