TOP 9 chyb v designu UX

Přidáno 17.07.2023

Webový design se vyvíjí, ale základní potřeby uživatelů zůstávají stejné. Uživatelé hledají čitelné a přístupné informace. Když navštěvují webové stránky, obvykle chtějí uspokojit své potřeby. Je důležité se zamyslet nad přínosem každého nového designového prvku a vyhnout se častým chybám UX designu, které mohou odradit zákazníky.

9 nejčastějších chyb UX designu 

1. Nedostatečné zaměření na klíčovou akci

Webové stránky jsou vždy lépe vnímány, pokud jasně popisují výhody produktu/služby. Položte si otázku, co nabízíte a jakou klíčovou akci má zákazník provést. Pak ho k této akci jednoduše doveďte. Můžete například použít pěti sekundový test. Stručně ukažte rozvržení stránky kamarádovi a pak se ho zeptejte, co ze stránky pochopil.

2. Špatné vyhledávání na webu

Jednou z nejoblíbenějších a zároveň nejslabších funkcí webových stránek je vyhledávání. Uživatelé se zpravidla obracejí na vyhledávání na webu, když nemohou něco najít sami nebo když vědí, co hledají. V obou případech by vývojáři měli uživatelům poskytnout kvalitní vyhledávání, které poskytuje relevantní informace. Často nefunguje správně, což nutí uživatele opustit web a přejít na stránky konkurence. Vyhledávání by mělo být prezentováno jako jednoduché pole.

3. Nejsou k dispozici žádné výchozí hodnoty

Jednou z nejoblíbenějších a zároveň nejslabších funkcí webových stránek je vyhledávání. Uživatelé se zpravidla obracejí na vyhledávání na webu, když nemohou něco najít sami nebo když vědí, co hledají. V obou případech by vývojáři měli uživatelům poskytnout kvalitní vyhledávání, které poskytuje relevantní informace. Často nefunguje správně, což nutí uživatele opustit web a přejít na stránky konkurence. Vyhledávání by mělo být prezentováno jako jednoduché pole.

4.  Řešení pro jednu situaci

Designéři milují velké displeje s co nejpřesnější reprodukcí barev. Při práci za monitorem zapomínáme, že webové stránky nebo mobilní aplikace budou používány ve zcela jiném, mnohem rozmanitějším prostředí. Webové stránky se budou otevírat v nejrůznějších velikostech prohlížečů, od 320px po 2500+px, mobilní aplikace bude fungovat bez připojení k internetu atd. Zkuste myslet dopředu, zvažte zcela odlišné způsoby práce s vaším produktem. A nejlépe ještě více testujte.

5. Otevření nového okna v prohlížeči

Neznečišťujte obrazovky uživatelů dalšími okny. Návrháři přidávají nová okna prohlížeče v domnění, že uživatelé zůstanou na jejich webovém zdroji. Tato strategie není správná, protože znemožňuje použití tlačítka zpět. To je běžný způsob, jak se uživatelé vracejí na předchozí stránky.

6. Filtry a související chyby

"Pravidlo tří kliknutí" je poměrně populární tvrzení, že uživatel by se měl dostat na jakoukoli stránku webu maximálně třemi kliknutími. Mnoho webových stránek a digitálních produktů se snaží o maximální zjednodušení – usnadňují tak uživatelům vyhledávání informací, pomáhají jim rychleji se zorientovat a provést cílenou akci. Je však třeba si uvědomit, že na "pravidle tří kliknutí" není nic magického. Je nepravděpodobné, že by lidé opouštěli skutečně užitečné stránky, protože musí provést o něco více akcí.

7. Neviditelné odkazy

Během let testování se ukázalo, že návštěvníci mají tendenci ignorovat obsah, který se podobá reklamním blokům nebo se nachází v oblastech webu typických pro reklamy. Tento problém bohužel přetrvává dodnes.

Vývojáři se domnívají, že přidáním dalších prvků k odkazu (pozadí, obrázek, ohraničení) odkaz vynikne. Výsledek je obvykle opačný: čím více grafiky kolem odkazu, tím větší je šance, že jej uživatel bude považovat za reklamu.

8. Barevná škála

Vliv barev na lidi je již dlouho známý a v posledních desetiletích ho úspěšně využívají marketéři. Podle studií provedených v USA se 85 % uživatelů při nákupu jakéhokoli výrobku zastaví při výběru právě kvůli barvě. Proto stojí za úvahu, že správný výběr barevného schématu je důležitým faktorem UX/UI. Mezi typické chyby patří nesprávný barevný kontrast, nesoulad barev s celkovým kontextem a nezohlednění cílové skupiny. Je třeba si také uvědomit, že v závislosti na tématu webu může být z hlediska uživatelského rozhraní vhodné použití určitého barevného schématu. Například stránky finančních a pojišťovacích institucí jsou často provedeny v modrých  odstínech. V neposlední řadě byste měli vzít v úvahu i to, že různé věkové a genderové skupiny preferují různé barvy. Znalost toho, kdo je vaše cílová skupina, vám pomůže určit nejlepší barevné schéma pro vaše stránky.

a/b_testovani

9. Zbytečná pole ve formuláři

Na webových stránkách se problémy s formuláři nejčastěji vyskytují na registračních stránkách nebo při objednávání/nákupech (internetový obchod). Nadbytečnost, zmatek, velké množství povinných polí a asi nejotravnější je, když jste po nevyplnění formuláře přesměrováni zpět a musíte všechna pole vyplnit znovu.

Závěr

V tomto článku jste se mohli seznámit s nejčastějšími chybami UX. Většina diskutovaných chyb se však dělá již desítky let – proč se tedy dělají rok co rok? Někdy je to důsledek závažnějších nedostatků ve strategii návrhu UX. Uživatelská zkušenost je něco, čemu je třeba věnovat pozornost a neustále se zlepšovat. Snažte se mít vždy na paměti svou cílovou skupinu a navrhujte své webové stránky tak, aby byly pro uživatele co nejpřívětivější.

 

V případě dotazů se neváhejte obrátit na naš email podpora.espoluprace@srovnejto.cz.

Autorem článku je Julie Nachaj, Project & Process Specialist ve společnosti Srovnejto.cz.

Zpět

Soutěž s Coolcredit.cz - vyhlášení vítězů

Soutěž s Coolcredit.cz.cz je u konce a zná své výherce. Podívejte se, kdo vyhrál finanční odměny! Připomínáme, že po celou dobu soutěže byla navýšená provize na 1 925 Kč, která se díky dosažení skvělých výsledků prodlužuje i nadále.

Více

Soutěž s Coolcredit.cz - průběžné výsledky

Přinášíme vám průběžné výsledky soutěže s Coolcredit.cz. Podívejte se, jak si stojíte oproti konkurenci!

Více