Návštěvníci přicházejí, ale nedokončují nákup. Málo z nich si přidá zboží do košíku a objednávku zaplatí. Co s tím?
Nejpravděpodobnějším důvodem je špatně nastavená výzva k akci. Jinými slovy, návštěvníci jednoduše nechápou, jakou akci mají provést nebo kam mají kliknout.
Proč používat CTA, jak je správně sestavit, kam je umístit a co dělat, když výzva k akci nefunguje?
Co to je CTA?
CTA, neboli výzva k akci, je tlačítko, grafický nebo textový prvek s hypertextovým odkazem, který uživatele vybízí k provedení akce. Zmíněnou akcí může být nákup, registrace, stažení dokumentů, přihlášení se k odběru novinek a další. CTA se používají mimo webové stránky také v příspěvcích na sociálních sítích nebo newsletterech.
Proč potřebujete CTA?
Hlavním úkolem CTA je dovést uživatele ke konverzi a vysvětlit, co bude následovat.
Význam CTA vysvětluje také psychologie. Když si uživatel prohlíží reklamní materiál, očekává výzvu k akci. Neznamená to, že je připraven ke koupi, ale dosavadní zkušenosti mu říkají, že někde na stránce by mělo být tlačítko CTA.
I proto je potřeba na stránku přidat CTA text. Tím může být: "Navštivte stránky", "Zaregistrujte se", "Nakupte v našem obchodě" a podobně.
Nedělejte si ale falešné iluze, že pokud na svůj web nainstalujete obrovské červené tlačítko s blikajícím efektem a textem „Kupte všechny velikosti hned“, nějak to zvýší konverze a ovlivní finanční výsledky.
Typy CTA
"Měkké" – Nevyzývají přímo k nákupu, ale poskytují možnost si produkt uložit („Přidat k oblíbeným“), seznámit se s ním („Získat bezplatný přístup na 7 dní“), získat rozšířené informace o produktu („Stáhnout návod“) atd. Používá se, když zákazník ještě není připravený nebo nemůže okamžitě zakoupit produkt nebo službu.
"Tvrdé" – Přímé výzvy k nákupu, objednávce, platbě. Aby se zvýšila odezva na takové výzvy k akci, jsou často kombinovány s odpočtem času, kdy konkrétní promo akce běží.
Jak vytvořit efektivní CTA
Nízká nebo žádná míra konverze je často důsledkem nejasné nebo nesrozumitelné výzvy k akci. Jak na efektivní CTA prvky a texty jsme shrnuli níže v několika bodech:
Výzva by měla být krátká a jasná, obvykle ne více než čtyři slova.
Měli byste vědět, v jaké nákupní fázi se váš zákazník v daný moment nachází. Přemýšlejte o tom, v jaké fázi je lepší nabízet: koupit produkt, přihlásit se k odběru newsletteru, připojit se ke komunitě, doporučit přátelům, vyplnit formulář, zanechat recenzi. Pro nové uživatele jsou relevantní CTA, které povzbuzují k dalšímu poznávání společnosti, např. "Zjistit více", "Zobrazit tarify". Pro zákazníky, kteří již služeb využili, použijte tlačítka „Sdílet recenzi“, „Nakoupit s 20% slevou“, „Použít bonus“.
Raději zvolte tlačítko nebo obrázek, na který lze kliknout, než hypertextový odkaz.
Volte kontrastní barvy, aby CTA nesplývalo s pozadím.
Použijte další efekty (šipky, animace atd.), aby bylo tlačítko okamžitě viditelné.
Nevytvářejte příliš mnoho tlačítek. Pokud je například v e-mailu zbytečně mnoho tlačítek, čtenář si nemusí uvědomit, jakou akci má provést.
Přizpůsobte tlačítka pro různá zařízení. Ujistěte se, že se tlačítko správně zobrazuje v mobilní verzi na webu či v tabletu.
CTA statistiky
Účinnost tlačítka lze posoudit podle základních ukazatelů:
OR (Open Rate) – procento uživatelů, kteří otevřeli newsletter a klikli na odkaz. Nízký OR může znamenat, že potřebujete něco změnit. Změňte barvu na kontrastnější, přidejte animaci, zvětšete tlačítko.
CR (Conversion Rate) – procento uživatelů, kteří obdrželi newsletter a provedli cílenou akci. Nízký CR může znamenat, že nabídka odběratele nezaujala – zapracujte na formulaci, přizpůsobte předmět a CTA zájmům příjemců.
A/B testování
Pomocí A/B testování zjistíte, jaký CTA text nebo prvek nejlépe funguje na vašich stránkách.
Můžete například udělat tlačítko pro přihlášení k odběru v první variantě a žluté na černém pozadí v druhé variantě. Díky A/b testování zjistíte, kde budou lidé ochotnější se přihlásit k odběru, pokud se ostatní věci nemění.
Shrnutí
CTA – výzva k akci, která má uživatele motivovat k provedení konverzní akce na webových stránkách nebo v aplikaci. Díky CTA můžete uživatele motivovat k přihlášení k newsletteru, sdílení obsahu, získání zpětné vazby, nákupu služby nebo produktu.
Nyní, když jste se seznámili se základními technikami, jak CTA fungují, je na čase uplatnit získané poznatky v praxi. Zkuste otestovat několik barevných schémat, analyzujte publikum, segmentujte a vytvořte speciální nabídku.
Autorem článku je Julie Nachaj, Project & Process Specialist ve společnosti Srovnejto.cz.
Nastavení cookies: k čemu Vám poslouží?
Správné fungování našich stránek zajišťují nutné cookies. Abychom mohli stránky vylepšit a Vy se
na nich
lépe orientovali, potřebujeme statistické cookies. Díky marketingovým cookies připravíme reklamu
přímo pro
Vás. Svůj souhlas udělujete společnosti Elephant Orchestra, s.r.o. a můžete ho kdykoliv odvolat.
Vlastní nastavení
Nutné
Vždy aktivní
Nutné cookies potřebujeme ke správnému fungování stránek na počítači a mobilu,
bezpečnosti nebo
funkčním formulářům. Z tohoto důvodu je nemůžeme vypnout.
Statistické
Statistické cookies nám pomáhají zjistit, odkud k nám lidé přicházejí a jak se na
stránkách
chovají. Díky tomu vylepšujeme naše stránky, abyste se na nich i Vy lépe
orientovali. Tyto
cookies zpracováváme na základě Vašeho souhlasu, který ale můžete kdykoliv odvolat.
Marketingové
Díky marketingovým cookies Vám můžeme ukázat nabídky, které jste si už prohlíželi, i
mimo naše
stránky. Pokud tyto cookies nepřijmete, reklam bude pořád stejně, ale na věci, které
Vás
nezajímají. Tyto cookies zpracováváme na základě Vašeho souhlasu, který ale můžete
kdykoliv
odvolat.
Použití souborů cookies
Co jsou cookies?
Cookies jsou malé datové soubory, které navštívená webová stránka
odešle do
Vašeho prohlížeče.
K čemu cookies používáme?
Cookies pomáhají k Vašemu efektivnímu prohlížení webových stránek,
jejich rozvoji
a zobrazování adekvátních reklamních sdělení.
Cookies zejména slouží k:
Zajištění správné funkčnosti našich webových stránek, aby Vaše
činnosti
při vyplňování formulářů a v klientské sekci byly maximálně přívětivé.
Zajištění bezpečného přihlášení, Vašemu ověřování, prevenci
podvodného
přihlašování a ochraně Vašich dat před neautorizovaným přístupem.
Uložení Vašich přihlašovacích údajů, takže je nemusíte pokaždé
znovu
zadávat.
Zajištění vzhledu webových stránek vzhledem k Vašim
preferencím a
požadavkům.
Analýze návštěvnosti, chování, Vašich preferencí a zájmů.
Nabízení reklamy u všech našich partnerů.
Které typy cookies používáme?
Webová stránka srovnejto.cz používá následující typy cookies z hlediska jejich
funkce:
Nutné – jedná se o cookies nezbytné pro fungování webových
stránek.
Statistické – jedná se o cookies zajišťující informace o tom,
odkud
přicházíte, jaké vyhledávací zařízení využíváte, dobu návštěvy na webové stránce, způsob
využívání
webové stránky, případně Vaše chování.
Marketingové – shromažďují informace za účelem přizpůsobení
nabízené
reklamy Vašim zájmům, umožňují propojení se sociální sítí, zobrazování nabídek inzerentů
třetích stran,
hodnocení efektivity reklamy napříč webovými stránkami, hlášení kroků na webové stránce,
výpočet
kliknutí na reklamu partnera či inzerenta.