Co byste měli vědět?

Přidáno 09.09.2020

Ta tři proklatá písmenka. Tušíme, co znamenají, ale vlastně se o nich bojíme mluvit. I když podvědomě víme, že se bez nich neobejdeme. SEO. Search Engine Optimization. (Ne)hezky česky optimalizace pro vyhledávače. Co byste měli o této těžko uchopitelné disciplíně vědět v roce 2020, abyste váš web dostali do přízně Googlu či Seznamu?

Kdo by nechtěl, aby se jeho webová stránka vyjímala hned na první obrazovce, pokud člověk (potenciální zákazník, klient) do vyhledávače zadá klíčová slova spojená s vaším byznysem?

Vždyť je to reklama zadarmo a navíc jakési ocenění, že v oboru opravdu něco znamenáte (což nemusí být nutně pravda).

No jo, jenže to není tak easy.


Co by tedy mělo fungovat?

Stejně jako většina odvětví v rámci online marketingu se i SEO neustále vyvíjí a mění.

Od dob, kdy fungovalo spamování zpětnými odkazy a “tapetování” stránek klíčovými slovy, jsme se posunuli k více inteligentní disciplíně, která vyžaduje vcelku sofistikovanou strategii, pokud v ní chcete uspět.

Naprostý základ, na který bychom se měli soustředit, tvoří:

–  Klíčová slova spojená s vaším byznysem (a cílení na ně)
–  Objem vyhledávání těchto klíčových slov
–  Návštěvnost vašeho webu z organického vyhledávání
–  Konverze z klíčových slov, na která cílíme

A hlavní techniky, které bychom měli používat:

–  Tvorba kvalitního a unikátního obsahu
–  Obsahově zahrnout vše důležité, přemýšlet na "search intent"
–  Myslet na kontextové interní prolinkování
–  S mírou odkazujete i mimo váš web, obzvláště v YMYL byznyse
–  Základní stavební kámen je technické SEO

Nebudeme se podrobně věnovat úplně všemu - jednak jistě spoustu věcí znáte, a asi by nikdo takový traktát ani nečetl.

Čemu se ale podíváme na zoubek, jsou aktuální změny a trendy, o kterých byste měli mít ánung, pokud chcete, aby se váš web ve vyhledávačích neztratil.

 

Klíčová slova, témata a entity - jak se Google učí lidské řeči


 

Keywords, tedy klíčová slova, jsou stále páteří SEO. Bez nich jste… No, bezpáteřní.

Ještě předtím, než začnete budovat web, byste měli mít v ruce kvalitní analýzu klíčových slov.

Zkrátka vědět, jak vaši potenciální klienti (zákazníci, uživatelé) řeší prostřednictvím vyhledávačů svůj problém, na který jim vy poskytujete řešení.

Pokud už víte jaká klíčová slova se v souvislosti s vaším byznysem nejvíce vyhledávají, měli byste na jejich základě tvořit jednotlivé podstránky vašeho webu. To už ale asi dobře víte.

Co možná nevíte je, že se SEO začíná od klíčových slov přiklánět více k obsahově přívětivějším tématům (topics) a entitám (entities).

Základem jsou stále keywords coby specifická slova a fráze, ale vyhledávače začínají brát v potaz i širší termíny a koncepty, které spadají pod jedno téma.

To znamená, že už není třeba tak urputně lpět na klíčových slovech a opakovat je do zblbnutí, ale uvádět je do kontextu.

 

A co že jako mají znamenat ty entity?

Jsme snad filozofové nebo co?

No, vlastně tak trochu ano. Entity jsou podle Google “věci nebo koncepty, které jsou jedinečné, unikátní, dobře definovatelné a rozlišitelné”.

Pomocí entit se snaží Google vytrénovat svůj vyhledávač tak, aby rozuměl jazyku stejně, jako mu rozumí člověk. Tedy aby si slova asocioval s různými významy a řešil vztahy mezi jednotlivými entitami.

Když si například do vyhledávače někdo zadá “prezident České republiky”, Google místo toho, aby uživateli nabídl definici “CO” znamená vyhledávaná fráze, objeví se rovnou jméno a foto Miloše Zemana.

Protože ví, že Miloš Zeman [entita] je prezident České republiky [vztah], a to je přesně to, co člověka zajímá, když vyhledává.

No a jak s tímto pracovat v rámci vašeho SEO? To je jedno velké téma, kterému se budeme věnovat v jednom z dalších příspěvků.

Můžete si ale být jistí tím, že přesně tohle je záležitost, díky které můžete konkurenci odskočit.

Už teď ale můžete začít prvním krokem, pokud jste tak ještě neučinili. A sice tím, že Googlu vyzvoníte vše o vašem byznysu prostřednictvím Google My business.

 

Obsah té nejvyšší jakosti… Nebo spíš vyšší, než má konkurence


 

Ano, ano, už jste slyšeli asi tisíckrát, že “obsah je král”, a že máte tvořit obsah, který vaše zákazníky zajímá a v něčem jim pomůže. To je samozřejmě neotřesitelná pravda.

Jak ale přijít na to, o čem psát?

Tak například zkuste najít téma, které v souvislosti s vaším byznysem ještě nikdo pořádně nepokryl.

Tato témata vyplynou zejména ze zmíněné analýzy klíčových slov. Obvykle jde o opravdu konkrétní long-tailové výrazy, jako například “pohodlná pyžama se srdíčky”.

S tím souvisí druhá rada: špehujte konkurenci a zjistěte, co funguje jí.

Už jste někdy slyšeli o content gap analýze (neboli obsahové analýze konkurence)? Pokud ne, pište si do svého “to do” listu.

Ve zkratce jde o to zjistit, jaký obsah zajistil nejvyšší příčky ve vyhledávání vašim konkurentům a kde jsou vaše mezery.

Mrkněte také na to jak často zveřejňují nějaký obsah, v jakém rozsahu, jak pracují s klíčovými slovy a odkazy, apod. Budete k tomu ovšem potřebovat placený nástroj, jako třeba Ahrefs nebo Marketing Miner.

Hezký návod jak na content gap analýzu najdete například na webu Backlinko.com.

 

Nultá pozice aneb zrádnost featured snippetů

Určitě jste už mnohokrát něco hledali na Googlu, který vám odpověď (nebo alespoň její část) nabídl přímo ve vyhledávání. Vypadá to nějak takto:


 

Jde o takzvaný featured snippet, který samozřejmě upoutá na první pohled a má poměrně velkou proklikovost (podle tohoto článku jde o 8,6 %). Hovoří se o něm také jako o nulté pozici v organickém vyhledávání.

Abyste se na tuto nejvyšší pozici vyšvihli, musíte na svém webu nabízet zcela jasné a přesné odpovědi na otázky, které lidi zajímají.

Problém ale je, že pokud uživatel najde odpověď už v tomto úryvku, často vůbec neklikne na odkaz.

Nebo klikne raději na odkaz pod snippetem (který se stále bere jako první pozice organického vyhledávání), jež má více než dvojnásobnou proklikovost 19,6 %.

Proto spousta webů používá nosnippet nebo max-snippet meta tagy, aby se jejich stránka ve vyhledávání neobjevovala jako “nultý” úryvek, ale jako úryvek klasický.

 

Optimalizace on-page faktorů a technické SEO - tady končí sranda


 

Úplně vidím, jak jste se po přečtení tohoto nadpisu otřepali.

Nebudu vám mazat med kolem monitoru - jde o těžká a komplexní témata, s kterými se člověk SEO nepolíbený těžko přetěžko popasuje sám. Alespoň některá z nich však zvládnete sami.

 

On-page faktory, aneb na čem můžete zamakat:

–  Základem je mít web jednoduchý tak, aby se v něm uživatel snadno orientoval na všech zařízeních (UX)
–  A to i na mobilu - lidé totiž už tráví více času na mobilech, než počítačích
–  Přesné cílení na klíčová slova
–  Stránky lze jednoduše sdílet na sociálních sítích
–  Ujistěte se, že máte správně vyplněná meta data, schémata a rich snippety
 

Podrobně vám jednotlivé body osvětlí tento obrázek.

 

A co to… Brrr, technické SEO?

Technické SEO se motá hlavně okolo procházení a indexování vašeho webu roboty vyhledávačů.

Jsou to prostě tak trošku věci mezi nebem (Googlem) a zemí (vaším webem).

Ovládnout (nebo svěřit odborníkovi) byste měli následující:

–  Vše, co má co dočinění s robots.txt
–  Optimalizace navigace a architektury webu
–  Optimalizace struktury URL adres
–  Implementace strukturovaných dat Schema.org
–  Kanonizace URL adres
–  Analýza a korekce chybové stránky
–  Analýza serverů a odhalení slabých míst, které vám mohou zpomalovat výkonnost organického vyhledávání
–  Implementace certifikátu SSL pro bezpečnost stránek
–  Sledování metrik rychlosti načítání stránek
–  Optimalizace kódu (včetně W3C aspektů)
–  Implementace jazykových mutací webu
–  Vnitřní prolinkování
–  Analýza odkazového profilu

Pomoci s auditem technického SEO vám může pomoci například e-book The Ultimate SEO Audit Checklist, který je zdarma.

Technické SEO je samozřejmě nesmírně komplexní téma, kterému se budeme věnovat v jednom z příštích blogových příspěvků!

 

Rada na závěr - nabídněte nejlepší odpověď na dotaz


 

Ať teprve stavíte, nebo “jen” optimalizujete svou stránku, mějte vždy na mysli, že jediný způsob, jak dělat SEO udržitelně, je dělat ho dlouhodobě.

Budujte svou autoritu a důvěru.

Mějte ty nejlepší odpovědi na dotazy, na které se lidé ve vyhledávačích ptají. Mít na webu klíčová slova je sice důležité, ale musíte myslet hlavně na to, aby byl váš obsah užitečný pro uživatele.

Říká se tomu user/search intent, tedy záměr uživatele/vyhledávání. Vy potřebujete tento záměr pochopit a podřídit se mu. Jak na to?

Pokud někdo vyhledává "povinné ručení cena", pravděpodobně nejlepší bude odpovědět pomocí tabulky tak, aby to bylo vše přehledné a u sebe. Uživatel najde na první dobrou, co potřebuje a nebude to muset hledat někde v textu.

Řekněme, že někdo hledá "jak zrušit povinné ručení". Odpovězte mu stručně hned v úvodu a dále odpověď strukturujte do bodů a různých možností řešení.


 

"Nabíjení autobaterie doma" je opět dotaz, kde se očekává jasný návod. Pokud si ten to dotaz zadáte do Googlu, vyjede vám pravděpodobně featured snippet srovnejto.cz. Výsledek by se dal ještě vylepšit např. fotonávodem.

Chce to organizovaný, dobře promyšlený přístup, který se v každém kroku zaměřuje na kvalitu. A také na potřeby, problémy a tužby uživatelů.

 

Autor: Daniel Hromada

 

Použité zdroje:
https://www.searchenginejournal.com/seo-basics-to-be-successful/
https://seopressor.com/blog/understanding-entities-for-seo/
https://www.oncrawl.com/technical-seo/introduction-entities-seo/
https://www.searchenginejournal.com/google-featured-snippets-guide/

 

Zpět

Affiliate partner roku 2020

Staňte se naším nejlepším affiliate partnerem v roce 2020 a vyhrajte zajímavé ceny za desítky tisíc korun!

Více

Soutěž s kampaní Cofidis zná své výherce

Kdo si odnese další zajímavé ceny?

Více