Vyhodnocení kampaní – aneb jak zjistit, co funguje (a co ne)

Přidáno 15.02.2022

Každá e-mail marketingová kampaň, pokud má být úspěšná, se musí optimalizovat. Abyste mohli kampaň optimalizovat, je nezbytné ji vyhodnotit. Dále je také nutné zjistit, co se osvědčilo a co je naopak potřeba vylepšit. V tomto článku si definujeme metriky, pomocí kterých budeme sledovat úspěšnost kampaní.

#1 Míra doručitelnosti (delivery rate) 

Jedná se o počet odeslaných e-mailů, od kterých odečteme počet zpráv, které se vrátí zpět jako nedoručené. To celé vydělíme počtem odeslaných e-mailů.

Pokud tedy odešleme 5 000 e-mailů a z toho se nám jich 50 vrátí, je míra doručitelnosti 99 % (5 000 – 50/5000 = 0,99 * 100 % = 99 %).

Pro dobrou míru doručitelnosti je nutné udržovat čistou a aktuální databázi kontaktů.

#2 Míra otevření (open rate)

Jedním ze základních ukazatelů úspěšnosti e-mailové kampaně je i míra otevření e-mailu. Statistika otevření říká, kolik příjemců vaši zprávu otevřelo.

Tento ukazatel je nutné brát trochu s rezervou, protože se měří podle počtu stažených obrázků. Některé schránky, jako například Gmail, stahují obrázky automaticky a tak je každé otevření e-mailu zaznamenáno. Jiné, například Outlook, obrázky automaticky nestahují.

I přesto je dobré tento ukazatel v rámci svých kampaní sledovat. Ukáže vám, jak si vede konkrétní předmět.

Počítá se jako poměr počtu otevřených zpráv ku počtu odeslaných. Pokud rozešlete kampaň na 100 lidí a e-mail otevře 20 z nich, máte míru otevření 20 %.

#3 Míra prokliku (click through rate)

Tento ukazatel nám říká, na kolik je obsah/produkt pro uživatele zajímavý a přínosný. Jak už jsme si řekli v minulých dílech, bez kvalitního obsahu prakticky nelze dělat dlouhodobě výdělečný e-mail marketing.

Dobrým nástrojem pro zjištění, co funguje a co ne, je AB testování. To ve zkratce znamená, že si náhodně rozdělíte svou databázi kontaktů na dvě poloviny a každé polovině pošlete jinou e-mailovou šablonu. Můžete proti sobě testovat dva různé produkty, služby, vizuály, CTA, předměty… cokoli vás napadne.

A jak míru prokliku změříme? Jednoduše. Počet příjemců, kteří proklikli náš e-mail, vydělíme počtem doručených e-mailů. Pokud odešleme 3 000 e-mailů a proklikne nám ho 300 lidí, získáme 10 % CTR (300/3 000 = 0,1 * 100 = 10 %).

#4 Míra odhlášení (opt-out rate)

Míru odhlášení je nutné pravidelně sledovat. Pokud se pohybuje okolo 2 %, je to v pořádku a jedná se o přirozenou obměnu databáze.

Pokud je však míra odhlášení vysoká, je nutné provést okamžité (i radikální) změny. V takové situaci je dobré se zamyslet, co lidi vede k odhlášení z odběru. Věděli při přihlášení, jaký obsah budou dostávat i jak často jej budou dostávat? A souhlasí to skutečně s realitou? Nejčastější příčinou k odhlášení se z rozesílek bývá právě jejich častá frekvence, případně nezajímavý/nerelevantní obsah.

Míru odhlášení měříme vydělením počtu odhlášených počtem rozeslaných e-mailů. Pokud se odhlásí 10 lidí ze 100 obeslaných, je míra odhlášení 10 % (10/100 = 0,1 * 100 = 10 %) a průšvih na světě. 😊

#5 Spam

Spam je v e-mail marketingu velký strašák a proto mu věnujeme celý příští článek. Řekneme si, jak se přihodí, že naše rozesílky padají do spamu, co proti tomu můžeme udělat i na co si dávat pozor z dlouhodobého hlediska.

 

Autorkou článku je Tereza Volná, e-mailing specialist ve společnosti Srovnejto.cz.

Zpět

Soutěž s CreditOn - vyhlášení vítězů

Jarní soutěž s Půjčkou CreditOn, která probíhala od 1. března do 30. dubna 2022 je u konce a zná své výherce! A jak to tedy celé dopadlo?

Více

Soutěž s CreditOn - Průběžné výsledky

V souvislosti s kampaní "Půjčka CreditON“ aktuálně v eSpolupráci.cz běží skvělá soutěž o atraktivní ceny v celkové hodnotě téměř 50.000 Kč. Soutěžíme o co nejvyšší počet žádostí o půjčku s CreditOn v období konání soutěže. Pro větší motivaci jsme pro vás domluvili i navýšenou provizi z 1.200 Kč na skvělých 1.350 Kč!

Více