Pokud jste si již zvolili vhodné téma – o výběru vhodného tématu jsme zmiňovali v předchozím článku, zamyslete se dále nad tím, zda naleznete dostatečné množství vhodných programů. Je potřeba si udělat přehled potencionálních inzerentů, kteří se vámi zvolenému tématu věnují. V rámci tématu byste měli najít hned několik inzerentů. Rozhodně není radno se spoléhat pouze na jednoho inzerenta, protože pokud by se inzerent rozhodl affiliate program ukončit, nebudete mít možnost ho nahradit a váš projekt bude neúspěšný.
Největší katalog ověřených affiliate programů, které jsou dostupné v České republice naleznete na webových stránkách www.affiliatekatalog.cz. Katalog slouží jako rádce pro publishery hledající vhodnou kampaň, kterou by mohli začít propagovat. Vybírat můžete rovnou z 868 provizních programů!
Většina affiliate sítí má na svém webu přehled affiliate programů, které spravuje. Pokud takový přehled affiliate síť nemá, zažádejte si jednoduše o zaslání přehledu pomocí e-mailu. eSpolupráce.cz sice affiliate katalog nemá, ale zato máte možnost nahlédnout do demo účtu, kde si můžete vyzkoušet práci s naší administrací. Uvidíte zde i kampaně, které nabízíme.
Vyzkoušejte si náš demo účet teď hned, a to zdarma 😊
Není nic jednoduššího než napsat klíčové slovo do vyhledávače Google, například Zonky affiliate, Zonky partnerský program, Zonky provizní program, Zonky provize.
Využijte sílu diskuzních fór a rovnou se zeptejte na zkušenosti s vybraným inzerentem ostatních účastníků. Na diskuzních fórech jsou často také zkušení „affiláci“. Podívejte se na www.affilaci.cz, www.geekforum.cz, www.webtrh.cz.
Neváhejte položit dotaz na jedné z několika facebookových skupin - https://bit.ly/czaffil_, https://bit.ly/TopAffil_, https://bit.ly/AffiliateprogramyCZSKPL.
Vyplatí se také hledat na Twitteru, podívejte se pod hashtagy #czaffil #skaffil.
Ověřte si kvalitu affiliate programu/inzerenta – je inzerent férový, aktivní? Nemůže se jednat o podvodníka? Pokud začínáte, bude lepší si zvolit program, který je už ověřený jak affiliate publishery, tak i zákazníky a na trhu běží roky. A navíc produkty známých značek se samozřejmě mnohem lépe prodávají. V případě, že si vyberete program z affiliate sítě, máte větší pravděpodobnost, že jde i kvalitního inzerenta. Affiliate síť si inzerenta ověřuje, často navíc vybírá depozit, aby měla z čeho vyplatit provize v případě zániku/nekomunikace ze strany inzerenta.
Podívejte se, zda jsou provize v souladu s trhem. Nemá inzerent provize výražně nižší oproti jiným podobným programům? Inzerent si třeba neumí nastavit správnou cenu, nebo nemusí „hrát úplně fér“. Dále je potřeba brát v potaz průměrnou výši objednávky, případně kolik korun reálně dostanete za konverzi. Je rozdíl, jestliže dostanete provizi 20 %, ale průměrná výše objednávky je 150 Kč, nebo dostanete provizi sice „jen“ 10 %, ale průměrná výše objednávky je 1 000 Kč. Reálně si na druhém případu vyděláte více, tudíž pak můžete o to více peněz investovat do obsahu, reklamy atd.
Ujistěte se, že délka cookies je dostatečně dlouhá, nejlépe alespoň 30 dní. Může nastat situace, kdy se návštěvník vašich webových stránek rozhodne ke koupi produktu (zažádá o půjčku) až po několika dnech od první návštěvy a soubory cookies s informacemi o zákazníkovi už budou smazány. Na druhou stranu však existuje spoustu kvalitních affiliate programů, které mají cookies výrazně kratší a propagace se stále vyplatí.
Někdy je konverzní poměr u kampaní napsán automaticky. V případě, že není, obraťte se na affiliate managera a zeptejte se. Kampaň sice může slibovat zajímavou výšku provize, ale pokud bude konverzní poměr příliš nízký, pravděpodobně si nic moc nevyděláte.
Dalším kritériem, které vás zpočátku vůbec nemusí napadnout, avšak často hraje důležitou roli, je přístup samotného affiliate managera, který se o kampaň stará. Ověřte si jeho reakční dobu. Pokud vám na dotaz odpoví nejlépe do druhého dne, pak je vše v pořádku. Pokud affiliate manager odpoví do měsíce (pokud vůbec), spolupráci se raději vyhněte obloukem.
V jaké zapojené platformě kampaň běží? Vlastní řešení nemusí vždy z hlediska trackingu dobře fungovat. Je důležité, aby se trackovací systém neustále vyvíjel a držel krok s aktuálními trendy. Možná by tedy nebylo od věci, zaměřit se na osvědčené řešení (AffilBox, TUNE, PAP a pak interní systémy affiliate sítí).
Podmínky propagace a reklamní prvky – dříve než si vygenerujete svůj trackovací odkaz a pustíte se do propagace, důkladně si přečtěte podmínky affiliate programu. Chystáte se propagovat za pomocí mailingu či na sociálních sítích? V některých kampaních může být právě tento způsob propagace zakázaný. V dalších kampaních mohou být zase problémem cashbackové portály. V neposlední řadě se ujistěte, že v kampani naleznete dostatečné množství aktuálních reklamních prvků v dobré kvalitě a grafice.
Doufáme, že jsme vám tímto článkem opět poradili, jak na affiliate marketing. A co náš čeká příště? Podíváme se hlavní kampaně eSpolupráce.cz, a to jak z finančního segmentu, tak i z oblasti online her a seznamek.
Autorkou článku je Michala Říhová, affiliate manager ve společnosti Srovnejto.cz.