O co vlastně jde?   

Než se začnete affiliate marketingu věnovat, měli byste samozřejmě vědět, o co přesně jde. Affiliate marketing, nazývající se také partnerský marketing, je typ marketingu zaměřující se na výkon a umožňuje vám vydělávat na prodeji produktů jiných firem. Společnosti tak získávají další propagační kanál a vy podíly z prodeje nebo za doporučení.  

Historie affiliate marketingu sahá přibližně do roku 1994, kdy v tomto roce spustila společnost CDnow první affiliate program. Dalším průkopníkem byla světoznámá společnost Amazon. Do České republiky přišel tento druh marketingu přibližně v roce 2005 – první program spustila cestovní kancelář Invia.cz.

Výhody provozování affiliate projektu   

Velkou výhodou affiliate marketingu jsou nízké náklady. Klidně postačí webová stránka vytvořená ve WordPressu, hosting, minimální znalosti a můžete začít. Učit se můžete takzvaně za pochodu. Rozhodně doporučujeme posílit své znalosti v oblasti SEO, v PPC reklamě, e-mail marketingu, v reklamě na sociálních sítích, grafických programech, a je vhodné naučit se alespoň základy programování. Naštěstí je v dnešní době vzdělávání ve zmíněných oborech dobře dostupné, internet je plný školících kurzů, přesných návodů a rad. Případně si můžete zaplatit lidi, kteří vám web vytvoří a správně navrhnou. 

Jak jsme se už zmiňovali v prvním odstavci, chce to především čas a trpělivost. Nemůžete čekat, že hned přes noc začnete vydělávat desetitisíce. Vybudování kvalitní webové stránky s vysokou návštěvností může trvat měsíce až roky. Nenechte se však odradit a vytrvejte, spousta kvalitních affiliate partnerů vydělává desetitisíce až statisíce korun každý měsíc.

Nevýhody provozování affiliate marketingu   

Affiliate marketing však skrývá i jisté nevýhody. Počítejte s tím, že bude nutné neustále se zajímat o legislativu a její změny. Ať už z hlediska GDPR, sbírání cookies až po pravidla při e-mailingu. Zejména cookies je v poslední době velmi probírané téma, od ledna 2022 totiž začíná platit novela zákonu o elektronických komunikacích, která má zásadní dopad na každého, kdo provozuje webovou stránku či mobilní aplikaci. Této problematice se budeme věnovat i v samostatném článku. 

Jak už to bývá i v jiných oborech, mezi další nevýhody (nebo výhody?) se řadí konkurence. Nápad, jak si začít vydělávat za pomocí affiliate marketingu už mělo spousty lidí před vámi. V tomto oboru je důležité pravidelně sledovat svojí konkurenci – můžete se nechat inspirovat a ledacos se přiučit. Bude těžší své webové stránky prosadit, dosáhnout lepších pozic ve výsledcích vyhledávání a zaujmout svou cílovou skupinu.

Výběr kampaní a co propagovat   

Pokud jste v affiliate marketingu úplným začátečníkem, vyberte si k propagaci prozatím něco lehčího – v eSpolupráci naleznete spousty herních nebo seznamkových kampaní (přečtěte si více o propagaci herních kampaní). Pokud vás baví auta, vytvořte webové stránky o automobilech a propagujte povinné ručení, které je jednou z nejúspěšnějších kampaní v naší síti. Po získání patřičných zkušeností se můžete vrhnout na půjčky – u půjček však počítejte s vyšší konkurencí jak ze strany inzerentů, tak ze strany partnerů a je těžší prorazit. S tím souvisí i větší náklady, jelikož klíčové slovo “půjčka” či “půjčky” patří k těm dražším. O to větší výdělky však poté můžete očekávat.

Základní pojmy affiliate marketingu?   

Pro lepší orientaci jsme pro vás sepsali seznam nejčastější výrazů, se kterými se určitě setkáte. 

 

Autorkou článku je Michala Říhová, affiliate manager ve společnosti Srovnejto.cz.